Ord

Jag har funderat mycket på det här med ord. Det är ju ändå ganska lustigt hur mycket som får plats i ett ord och vad som kan hända med ord. Ord kan vara mäktiga, de kan skada en, de kan få en att gråta, de kan till och med döda. Ordets storlek har däremot ingen betydelse.
Ord kan tolkas på så många olika sätt, de kan vändas och vridas på tills de betyder exakt de man vill. Ord är alltid subjektiva. Samma ord kan vara betydelselöst i ett sammanhang, men jätteviktigt i ett annat. Ord kan vara långa och komplicerade, men beskriva något enkelt. De kan även vara enkla och korta och ge mening åt något komplicerat och svårt.
Ord kan få en att skratta, de kan göra en lycklig, de kan vara livsavgörande.
De viktigaste orden är ofta väldigt små. Som till exempel ja och nej.

Vissa saker eller företeelser finns det bara ord för på vissa språk. Lagom till exempel finns bara på svenska, medan verlernen bara finns på tyska.

Jag har funderat mycket kring det här nu när jag varit tolk, det här med olika ord på olika språk... Det är ju lite speciellt ändå. Det visar så mycket av språkkulturen...
Dessutom kom jag att tänka på det när jag läste min artikel på NA. Där journalisten verkligen har vridit på mina ord för att få det att bli som hon ville ha det. Det måste ju finnas lite slagkraft i en sådan artikel och då vänder de gärna på att jag ska härifrån för att jag är klar med Örebro och att jag inte trivs med mitt boende, flätar ihop det och får det till att jag flyttar härifrån för att jag inte står ut med min lägenhet...
(jag har förresten fått tillbaka värmen och anticimex har ställt ut fällor och råttgift i köket, och bovärden kom och pratade med mig idag)

Tillbaka till det här med ord... Jag tror att det är något som de flesta funderar på någon gång i livet. Ni vet det finns de där tre orden... Man vet aldrig när man ska uttala dem första gången. Känner den andre likadant eller kommer jag bli jättesårad? Är det för tidigt?...
Jag vet inte om det finns några andra ord som är så laddade som dessa tre orden. Det är helt magiskt!
Gör man sig någonsin mer sårbar än när man säger de här tre orden första gången till någon? Jag tror inte det.

Jag chansade... och vann! Jag tror att kärleken är det största och värdefullaste som finns. Det är något vi måste ta vara på och värna om.
Kärleken är som en duva. Håller man den för hårt kvävs den, släpper man den så flyger den iväg.

Missbruka aldrig de tre små stora mäktiga orden. Ord är ett starkt vapen, det ska brukas med vishet och omsorg.

Kommentarer
Postat av: Tomas

Motorvägsbron tycker jag är ett viktigt ord ;P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback