Nu äntligen: The swiss way of doing things!

Nu är det äntligen här, det efterlängtade blogginlägget om hur otroligt sofistikerad den schweiziska byrokratin är.

Det finns en del saker som schweizarna är världsmästare på...

1. Att åka tåg. Från förorten där jag bor går det ett tåg var sjunde minut på morgonen, lunchen och kvällen. Annars går de varje kvart, förutom på söndagar. Och det läggs massor med pengar på att bygga ut tågnätet.

2. Punktlighet. På mitt jobb börjar datorerna smattra exakt kl.8.00, exakt 10.00-10.15 är det paus och kl.12 respektive på eftermiddag/kvällen kl.17 töms kontoret inom 7 minuter.

3. Att klä sig tråkigt och fult. Jag är förvånad att H&M säljer annat än gråa, svarta, vita, bruna och jeansblåa kläder,

4. Att INTE digitalisera saker. Skattedeklarationen kan göras på internet fast papprena måste ändå skrivas på för hand sen och skickas in.

5. Att ta betalt för tjänster. Det kallas då för "Betreibungskosten" eller "Umkosten" eller något annat spännande.

Här är ett alldeles underbart exempel. Jag tänkte att jag skulle passa på att anmäla mig till ETH Zürich (den tekniska högskolan, en av världens bästa förresten. ETH står för Eidgenössische Technische Hochschule. På franska blir det EPF Ecole polytechnique fédérale.) här om kvällen eftersom det stod att man skulle anmäla sig online. Jag fyllde i den digitala anmälningsformulären och skickade iväg den. Då fick jag en bekräftelse på att jag hade anmält mig och direktiv om att jag skulle (och nu kommer det!)

-betala 50.- CHF i "Bearbeitungsgebühr"
 
och skicka in

- kvitto på att jag betalt

- anmälningformulären som jag just hade fyllt i och skickat

- gymnasieslutbetyget: originalet plus 2 kopior

- 2 passfoton varav ett ska klistras på anmälningspappret och ett på det så kallade "Fotoerfassungsblatt" som man också skulle printa ut

- Födelseintyget: original plus en kopia (eftersom jag är utlänning)

- kopia på mitt uppehållstillstånd


det som gör mig lite förundrad är att de inte vill ha någon kopia på mitt pass... Stackarna kommer bli totalt förvirrade. I mitt uppehållstillstånd står ju bara vad jag har för nationalitet och att jag får bo i Schweiz, däremot står det ju ett helt annat land och ort i födelseattestet, eftersom jag inte är född i Sverige.
Aja, födelseintyget har vi i alla fall fått vidimerade kopior på. Originalet går inte att skicka, det passar inte i ett C4 kuvert...

Nåväl, jag har ju tid på mig tills på onsdag, så det ska väl lösa sig. Men tänk på det nästa gång ni sätter er vid studera.nu och anmäler er till nästa termin på ett ögonblick, dessutom både kan bekräfta och skriva in er över nätet...

Warum es einfach machen wenn man es so schön kompliziert machen kann?
Varför göra det enkelt när man kan göra det så härligt komplicerat?


Kommentarer
Postat av: Suzer

Vafalls? Är det möjligt? Ett land där man faktiskt
passar utsatta tider? Punktlighet?! Jag är på väg!!!

2008-04-25 @ 18:25:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback