Efter 2 veckor

Kvintessensen efter andra vekcan är: Min fotled är inte bra än. I förrgår på baletten började min högra fotled göra ont igen. Måste ha belastat fel när jag gick upp i relevé. Tejpade foten igår för dansen och har haft fotledsstöd på hela dagen idag. Det gör mig snäppet mindre rörlig, men stabiliserar bra. Det jobbigaste är egentligen att det gör ont. Och jag är mindre stark i fötterna. Inte jättebra när man ska dansa balett och step, men men... Ska göra lite övningar hela helgen och ha stödet på...

En tjej i min klass ska sjunga Holding Out For A Hero på vår Presentation Class nästa vecka och jag ska backa henne tillsammans med två andra tjejer. Så idag har vi sjungit en massa Dododooo och Aahh aahh. Skitkul, hon är så sjukt duktig så det låter riktigt nice!
Mitt lite större bidrag till Presentation Class kommer bli en duett tillsammans med Aude. Vi ska köra Take Me Or Leave Me. Från Rent. Gå in på YouTube och kolla in den. Det är två lesbiska tjejer som sjunger. En av dem är en riktig bitch, flirtar med allt och alla, tar livet lätt (JAG). Den andra är strikt, ordentlig och väldigt svartsjuk (HON). Låten går ut på att de skäller på varandra och ber den andra om att acceptera henne som hon är. Samtidigt kan det inte låta bli varandra. Men låten slutar med att de går isär. Jag har lärt mig låten något sånär, nu gäller det bara att stagea den och att hitta karaktären för den bitchiga, lesbiska tjejen jag ska spela... En utmaning om inte annat. Det är inte lätt att hoppa över sin egen skugga och trovärdigt spela att man älskar en tjej, men utmaningar är kul!

Det är skönt att ha läst genus. Det pratas mycket om det, mer än någon annanstans i Schweiz. Fokusen ligger på emanzipation både för var och en som individ men även som kvinna/man eller homo/hetero. Det är jätteviktigt och spännande och jag märker att många i min klass inte har någon aning om vad det pratas om. Schweiziska kvinnor uppfostras till att underordna och anpassa sig. Tänk er Desperate Housewives i kvadrat så har ni ungefär bilden av typiska schweiziska kvinnor. Vill kvinna göra karriär, får hon hjärtattack när hon är 35 för att hon inte pallar det dubbla (för)-trycket med karriär och familj. Dessutom blir schweiziska män kränkta om deras fruar tjänar mer än dem. Det gäller att kämpa emot den kvinnobilden, speciellt när man ska in i en bransch där det alltid kommer finnas folk (huvudsakligen män) som försöker utnyttja en på olika sätt.

Skolan är tuff, men det är fortfarande kul, så jag kämpar på!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback