Semestern - en sammanfattning

Så, nu kommer äntligen en sammanfattning om semestern som tog slut igår.

27/7: Uppe tidigt. Eller ja, aldrig i säng egentligen. Tog tåget vid halv sju och åkte till Zürich. Flyget var nästan i tid till Frankfurt. Frankfurt får pris för  Europas fulaste, skummaste, otrevligaste och sunkigaste flygplats. Fy fan vad äckliga toaletterna var och vilken tid det tog att irra igenom alla skumma gångar för att komma till rätt terminal... Därifrån var flyget också nästan i tid till Köpenhamn. Pga komplikationer med tågen genom Danmark och efter ett förtvivlat telefonsamtal hem om vad betyder "kun"  tog jag tåget till Svågertorp och hämtades där av Pappa. Väl hemma blev det dopp i havet och mat.

28/7: Uppe tidigt igen. Morgondopp klockan halv sex och iväg vid sju mot Småland. På motorvägen körde vi in i staketet vid vägen så att hela högra framdelen av bilen kvaddades. Eller ja, kvaddades... Förstördes får vi kanske säga... Efter lång väntan släpades bilen till Örkelljunga där det fanns en värkstad men inga hyrbilar. Som en ängel från himmelen kom Farbror N och hämtade oss. Vilken insats! Och kul att han var med och firade vackra Farmor till slut ändå! Med sju timmars försening kom vi fram till Stämshult. Middag där med en massa trevliga släktingar. Min släkt är bra. Och inspirerande. Det märkte jag vid fler tillfällen under semestern.

29/7: Tyvärr ingen sväng till Vimmerby och Mattias, men en lugn dag i Västervik istället. Där fick vi även äntligen tag i en hyrbil. Den stannade hos Farmor och Farfar medan vi tog husbilen Bob. Men husbilen begav vi oss framåt kvällen mot Oskarshamn och färgan till Visby. Där hittade vi tillslut campingen och vår plats. Smällde upp tältet och fick några timmars sömn innan det blev katastrofalt varmt och ljust därinne klockan halv sju.

30/7: Jogging längs kusten sen Visby med försök att få tag på Vicegeneralen HT06. Visby är jättefint! Verkligen jättejättefint!! Missa inte den guidade visningen genom Fornsalen om ni är där! Hann med en glass med kusinen E som var där på dansläger. Riktigt trevligt!

31/7: Morgondopp och ihopplockning. Sen ner om Hobergsgubben och raukfältet däromkring för att därefter fortsätta till Ljugarn, ett mysigt litet samhälle mittemot Visby (alltså på andra sidan ön). Där blev det dopp och mat på Strandcafét. De serverar Frejabröd där, världens godaste fruktbröd!

1/8: Morgondopp, sen packade vi ihop tält och sånt , kollade på hamnen i Ljugarn och åkte uppåt mot Fårösund. Där ställde vi Bob utanför Bläse Kalbruksmuseum och såg till att få el och duschmöjlighet. Lite middag och allmänt chillande. De andra badade men jag tyckte vattnet var äckligt och där simmade en snok förbi precis när jag skulle doppa stortån så jag struntade i det. Istället knackade jag fram fossiler ur stenar, det var spännande och roligt! Vacker solnedgång över vattnet.

2/8: Morgondopp. Det blåste från andra hållet så vattnet var mycket finare. Fixade med hår och smink och sånt, sen var det dags att bege sig till Fleringe Kyrka där min äldsta och vackra och inspirerande kusin J skulle gifta sig med hennes P. Det var ett jättefint bröllopp och vädret var som det ska. Inte för varmt, bra för bilder och så lite lite regn under brudvisningen (det bringar lycka sägs det). Brudparet var så otroligt fina och Mamma och jag satt och torkade daggen ur ögonvrårna under vigseln. Efteråt blev det en heldundrande fest på Kalkbruksmuseet. Så många trevliga människor som man är nästansläkt med. Helt fantastiskt! Jag fick världens bästa bordsherre får jag väl flika in här, och det kanske gjorde sitt... Mycket fina ord sades, både i tal men även i samtalen runtomkring. Fick mycket med mig på vägen. J´s pappa är skådis och hans fru är sångerska och hennes bror är musikalartist, så jag profiterade av situationen och sög i mig av allt det hade att säga mig om hur jag ska hantera min framtid och min karriär. Det kändes så bra att få prata med någon som vet hur hård branschen verkligen är och har kommit 20 år längre än jag. Tog till mig otroligt mycket. Även av den uppmuntran och de lyckönskningar jag fick för min utbildning.
Efter festen kom regnet och välte upp och ner på mitt tält så jag fick sova i Bob istället...

3/8: Dagen efter för alla. Det märktes. När man vandrade kring Museumsanläggningen hittade man plastglas och gamla saltkringlor, någon låg och sov i en bil, en annan vilade i lä vid tegelväggen. Mysigt när solen letar sig fram... Pratade lite och vandrade omkring lite. Sen tvingades jag ta farväl av min bordsherre för han skulle avlösa brorsans barnvakt. Tack och lov lyckades vi ändå träffas en gång till.
Klockan tolv var det presentöppning och brunch hos brudens föräldrar. Roligt att se hur alla såg ut på riktigt. Så där inte-uppklädda... Efteråt åkte vi neråt mot Ljugarn igen och låg där övernatt.

4/8: Packa ihop, tömma latrin och gråvatten. Sen till Visby. Där fick jag några trevliga timmar med K, bordsherren. Skönt att vi i alla fall fick träffas lite till! Tungt att ta avsked.
Spöregn. En ICA-fralla och lite Ramlösa. Färga till fastlandet med filmen Enchanted. Usch en sån sliskig film... I've been dreaming of a trueloves kiss... Lite fin ändå... Övernattning i Stämshult. Jag fick sova i säng!!! Äntligen!!

5/8: Upp med tuppen och flytta grejer från Bob till hyrbilen sen ner till Helsingborg. Där packade jag mina grejer och Mamma körde mig till Svågertorp igen. Flyget var försenat, men jag hann ändå med tåget hem. Sharon kom och mötte mig och på tåget från Bern var även A och D med. Glömde väskan på tåget...
Kopp te hemma hos mig.

Nu ska det bli skönt att lägga mig i min stora mjuka säng och bara sova och drömma om den som jag saknar så... Imorgon blir det jobb 12-21. Innan dess kaffe med födelsedagsbarnet Bea. D och Sharon åker och hämtar min väska. Fatta vad snällt! Jag blir om igen omtumlad och rörd över den vänskapen och kärleken som finns runtomkring mig och som jag så sällan är medveten om...

"Värna om dina vänner! Framförallt dem som inte är i branschen." Enligt M.L. är det det viktigaste som jag ska tänka på. Tack. Jag ska försöka...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback