Nervöst på ett bra sätt typ

det är typ så det känns.
Jag har inte så mycket ångest men stressad över det som ska hinnas med. Dessutom är jag lite rädd att jag inte hinner njuta på riktigt, så jag försöker verkligen göra så mycket som på något sätt är möjligt av mina dagar.
Detta innebär tyvärr att jag sover och äter för lite, men sånt är livet. Idag blir det brunch på kåren så då lär jag äta så jag står mig hela dagen, det brukar vara så...

Måste berätta en liten anekdot från igår på Publicum.
Under hela höstterminen har jag hört en massa tyska överallt för det verkar vara ovanligt mycket tyska och österrikiska utbytesstudenter. Tyvärr har jag aldrig riktigt orkat ta kontakt med någon av dem, främst för att det är jobbigt att prata högtyska. Det är klart jag kan det flytande men det är ändå som ett främmande språk gentemot schweizertyskan som är som ett modersmål.
Nåväl, i går i alla fall gick vi till Publicum efter Kåren och jag stod och beställde en korv. Tänkte inte så mycket på vem som stod brevid mig eller nåt, jag var så fruktansvärt sugen på korv för jag hade nästan inte ätit nåt på hela dagen innan jag började festa.
Jag står där i min egen lilla värld, fokuserad på min korv och registrerar att killarna runtom mig pratar tyska med varandra men engagerar mig inte i att lyssna.

Då frågar han som stod till höger om mig en av sina polare tvärs över mitt huvud:
"Du, was hältst denn von der?" (Du, vad tycker du om henne då?)
"Wo? Hinterm Tresen?" (Var då? Bakom disken?)
"Nee, da grad links von mir..." (Nej, här precis till vänster om mig...)

Där står de alltså, tyska killar och pratar om mig tvärs över mitt huvud och tror att jag inte förstår ett ord...
Då sa jag kyligt, kanske lite för kyligt..: "Ich verstehe jedes Wort." (Jag förstår vartenda ord)

När vi väl hade pratat lite sen försökte de övertyga mig om att jag bara hade fått höra bra saker om jag inte hade sagt nåt. Men jag är ganska glad att jag avbröt dem. Tyskar kan behöva bli ditsatta ibland, precis som alla andra. Det funkar helt enkelt inte att tro att man kan prata sitt modersmål och inte bli förstådd av någon alls bara för att man är i ett annat land. Doesn´t work, my friends!

Ikväll ska jag laga en romantisk middag till två. Det blir alldeles perfekt!
...som vi kallar bella notte


Kommentarer
Postat av: lotta

haha, undrar vad de svarat om det var mig de menade =0? jag var ju hintern tresen iallafall ;0P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback