It's called sleep, you should try it

Jag gör just nu en vetenskaplig undersökning för att se om mer sömn hjälper välbefinnandet.

Mitt motto har alltid varit att Sova, det kan man göra när man är pensionerad, men jag kan ha misstagit mig.

Det verkar nämligen som att där finns ett direkt samband mellan min sinnesstämning, ork, aptit, koncentration, antalet formulärer jag hinner med och (hör och häpna:) antalet timmar jag sover. Detta är en stor upptäckt som nu dock måste få ett vetenskapligt belägg. Undra om det redan finns någon sådan undersökning, annars vore det väl inte så dumt med en artikel i nån av gratistidningarna:

Enligt nyaste studier är det bevisat att sömnen har direkt inflytande på koncentrationsförmåga, aptit, ork och sinnesstämning. I en schweizisk studie genomförd på den 20-åriga forskaren själv blev det överraskande resultatet följande: Ju fler timmar objektet i fråga sov, ju fler frågeformulärer klarade hon av att skriva in i datorn på jobbet och ju gladare och snällare var hon mot familj, vänner och medarbetare. Dessutom märkte hon skillnad på aptiten som ökade i takt med sömnbrist och minskade när hon sov längre. Detta kan ha stor betydelse för framtida forskning i samband med sömnslöshet och övervikt såsom apati och nedstämdhet. Universitetssjukhuset i Bern prövar just nu ett forskningsprojekt med 7 försöksobjekt på institutionen för sömn- och drömvetenskaper för att resultaten ska få mer relevans.

Hahaha!
en av mina bäste egenskaper är att jag kan ha så roligt med och åt mig själv...

Men allvar, det verkar som att 7 timmar sömn faktiskt inte är så dumt, fastän man missar en massa...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback