Ååh, underbara julstämning

Nu börjar det faktiskt klättra in i hjärtat den där julstämningen osm jag längtat efter. Igår var det pepparkaksbak och julfirande med kusinerna, det gjorde sitt, men det var väldigt trötttsamt för Farmor och Farfar och mig... Hålla igång hela dan och så baka pepparkakor med en syskonskara på 5 barn... inte helt lätt. Lillan är bara 4, sååå söt och jättepratsam. Och bestämd. Hon behövde såklart mycket hjälp med bakandet, kavlen var lite för stor för henne... Och så är du ju alltid det där med mjölet och att få loss pepparkakorna från bordet för att lägga dem på plåten...

Jag kom inte till att göra så värst många pepparkakor, kavlade ut en degklump, sen sprang jag fram och tillbaka och plockade upp pepparkakor på plåtarna och hjälpte Farfar koordinera vems pepparkakor som var vems (vi la upp dem prydligt på 6 olika tallrikar, så att var och en kunde dekorera sina egna kakor). De äldsta gjorde ett hus och en kyrka också, där hjälpte jag endast till med dekorationen, delvis i alla fall... när kakorna var gräddade ställde jag mig att göra lite glasyr. LITE hade jag tänkt... men icke. Vi gjorde slut på ett helt paket florsocker...
Jag gjorde grön glasyr och tre olika varianter av rosa glasyr, sån som bara var rosa, sån som dög som röd för luciabandet på luciapepparkakan och en ljus så kallad ballerinarosa. Väldigt vackert, men vääääldigt kletigt!

Å apropå ballerina... Ballettskolan-tjejerna körde en ganska cool jul-rap:
I say merry you say christmas.
Merry-*christmas*
merry-*christmas*
I say lusse you say bulle.
Lusse-*bulle*
Lusse-*bulle*
I say balle you say rina
Balle-*rina*
Balle-*rina*
hahahahaha den sista blev väldigt rolig även om ingen riktigt fattade förän jag hade börjat torka skrattårarna ur mina ögon... stackars min släkt... Men men, farbrorn min tyckte det var lika roligt när jag förklarade vad det var hon hade sagt... Hmmm... Då får ballerina en helt ny innebörd... Nej, usch vad snuskigt!

Nu måste jag återgå till samhällskunskapen, innan jag sjunker för lågt här... hehe...

Vet inte hur mycket jag kommer kunna skriva de närmaste dagarna. Men nu är det ju ingen som sitter och har tråkigt på jobbet och behöver nåt att läsa... eller hur? Så då gör det ju inget!

Eventuellt blir det en sväng till Örebro med Mamma för att hämta grejer. Vi får se, julfirande blir det i alla fall och släkt och vänner ska träffas och den 25 ska det festas riktigt ordentligt! Undrar hur utelivet är i Helsingborg egentligen...

Mellandagarna blir en fasteperiod för jag har redan nu ätit så mycket kola och knäck att magen väller utanför byxorna... Lagom snyggt liksom... Hmmm... och vågen klättrar uppåt. Faaan!
Nåväl, tidsnog så ska väl det också lösa sig, men just nu njuter jag av allt jag sätter i mig och försöker ignorera det runt omkring, behöver ju ändå inte vara snygg för nån...:-S

Imorgon ska jag söderut med farföräldrarna och deras husbil. Säg mig vilka andra nästan 80-åringar som kajkar runt med husbil till spanien och kroatien och schweiz...? Jag vill osså bli sån när jag blir gammal!

Gårdagens kommentar.
Lillan till E och mig:  Ställ er brevid varann... Ställ er, ställ er....
så ställde vi oss brevid varann
Lillan till mig: Jag tycker inte alls att du är stor.
(jag är äldsta kusinen, men det är svårt att förklara skillnaden mellan störst och äldst för någon som räknar ...12..13..16..19..17..18..26... men men, det gör ju inget... Bara skönt att hon inte tyckte jag var stor för att jag inte är lika smal som E...hehe)

Kommentarer
Postat av: Malin

Visst, du kan semestra lite, men den 2:a januari är jag tebax på jobbet och vill underhållas!
;-)

Postat av: Tomas

God Jul på dig kompis!

2007-12-23 @ 21:51:56
URL: http://tff.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback