Som att passa småbarn

Schweiz är ett väldigt speciellt land på många sätt. En av de sakerna som om och om igen fängslar och fascinerar turister är till exempel regeringsbyggnaden. Eller inte egentligen själva huset där Bundesrat sitter och funderar på hur de ska få folket att göra det som de tycker är bäst för landet, utan snarare det runtomkring. I de flesta andra länder är regeringshuset tungt bevakat. Eller i alla fall bevakat. Här har man byggt om platsen framför byggnaden och gjort ett vattenspel som är igång varje eftermiddag ett visst antal timmar. Först tänkte alla att varför inte sätta dit lite träd istället, göra en park eller restauranger, nåt trevligt som staden kan visa upp. Men nu är nog nästa alla nöjda med vattenspelet, det är nämligen så att man kan GÅ där vattnet sprutar. Skitcoolt! Man kan alltså springa genom vattnet och en dag som i förrgår då det är 25 grader i skuggan ser man både stora och små springa runt i vattnet. Jag och två polare, A och D, satte oss lite ifrån vattnet, tog av oss kläderna och solade. Mitt i city. Jag förstår varenda turist som stannar och tar en bild. Ofta att man ser en plats framför en regeringsbyggnad (detta är alltså  typ 20 meter framför, det är bara en väg emellan) där folk ligger i badkläder och solar, barn springer runt halvnakna, nån över på sin freestylecykel, en annan breakdancear och några tredje röker en vattenpipa. Det bästa är att det är okej. Det är liksom så det funkar. På andra sidan regeringshuset finns en terass. Där brukar vi förfesta. Häromveckan när det inte fanns någon ledig bänk, satte sig S och jag på trappan. Vi satt på trappan till det typ viktigaste huset i hela Schweiz och drack rom och cola. Utomhus. Imagine that i Sweden! Jag vill inte ens veta vad det skulle kosta i böter där...

Jag har tillbringat alldeles för mycket tid med  ovannämda två herrar A och D. Två 22-åringar som efter ett tag är helt outhärdliga. Jag älskar dem, de är underbara, men shit vad trött jag blir! 
Det är som med småbarn; man älskar dem fastän de gör en tokig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback