Nu börjar året gå mot sitt slut

Det känns ganska bra att det här året snart är över. Det känns som att det nya året kommer att bli bättre, att jag kommer lära mig mer fast på ett bättre sätt, att jag kommer göra färre misstag, att jag kommer satsa mer på mig själv. Jag har stora planer för och stora förhoppningar på 2008. Just nu ser framtiden bättre ut än nutiden. Jag tror på att såren kommer läkas, att jag kommer komma över, att jag kommer lära mig att vara snäll mot mig själv och att jag kommer leva mina drömmar.

I ett desperat försök att bli av med dels de extra kilona som jag lagt på mig av att vara hos Farmor och Farfar och av att äta julmat fem dagar i rad, men även den tunghets- och ovighetskänslan som tagit över mig, ger jag nu GI en andra chans. Kan tänka mig att det funkar nu när jag inte tränar och dessutom inte slutar med frukt...
Det kändes i alla fall riktigt bra att äta grönsaker och kyckling idag istället för en massa bröd och smör och skinka och köttbullar och janssons... Äntligen sån mat som min kropp mår bra av!
Det lär visa sig huruvida det fungerar... Vågen på kallbadhuset visade bara lite över min absoluta gräns i förrgår...
Fortfarande sju kilo för mycket men ändå bara 2 hekto över 65-kilosgränsen... (Jag jämför mig med mig själv och med hur mycket jag vägde när jag trivdes bäst med mig själv och mådde bra, innan jag flyttade till Örebro...)
Men det handlar mycket mer om hur jag känner mig och ser mig själv än om siffror...

Jag har börjat sammanfatta mitt 2007 också. Det har hänt sååå mycket och jag har lärt mig så mycket om livet och om mig själv... Riktigt turbulent har det varit och jag skulle behöva semester... Försöker ta mig tid här och nu för att smälta allt som hänt så att jag kan koncentrera mig på allt annat när jag är tillbaka i Örebro...
Det blir väl kanske en liten sammanfattning här också när jag väl fått ihop det och fått lite perspektiv på det hela...

Men än så länge skriver jag dagbok, försöker få ner det hela kronologiskt och skriver brev till några av dom som varit viktiga för mitt år men som kanske inte vet om det...
Jag ska se till att få en bra avslutning på 2007, få en massa energi för 2008 och jag ska avsluta mina 16 månader i Örebro på ett bra sätt också... Göra epilogen rättvis så att säga för att få med ett Winnerbäck citat även i detta inlägg...
Han är bra på det där med att sätta ord på saker och ting... Får det svenska språket att bli mindre fattigt...

Funderar på att skriva min b-uppsats om den mördade Benazir Bhutto, föredetta premiärminister i Pakistan. Hon hade många bra och intressanta åsikter om kvinnors rättigheter i Pakistan och hon hade bra chanser på att vinna valen om två veckor...
Fruktansvärt tragiskt att hon dog, hon var viktig i kampen för demokrati och rättvisa i mellanöstern!
Det vore spännande att skriva om henne, hennes bakgrund, övertygelser, strategier och motgångar ur ett feministiskt perspektiv... Hmmm... Kunde bli riktigt intressant och bra avgränsat. Ska läsa mer om henne och se om jag kan göra nåt åt det hållet...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback