usch, obehagligt

När jag igår vid 16tiden är på väg till Musikhögskolan för att träffa en vän för en fika står det vid Gymnastikhuset precis vid den ingången där vi har vår kostymlokal en ambulansbil och runtomkring fick jag det till sammanlagt 5 polisbilar. Det var avstängt så jag fick gå runtom GIH. Precis när jag gick förbi kom en polisman gående mot ett gäng tjejer och frågade om det var någon av dem som hade sett nåt men inte blivit förhörd än...
"Här har hänt nåt allvarligt", tänkte jag... Försökte titta om man kunde se nåt, men det var ganska omöjligt och min respekt inför andra människors privatsfär och allvaret som jag kände låg över händelsen tog över framför nyfikenheten.
I Musikhögskolan fick jag sen höra att det hade vart nån som hade blivit knivstucken. Framåt kvällen när man kollade på NA eller Aftonbladets hemsidor fick man lite mer information men det var väldigt vagt. Offret var en lärare på samhällsvetenskapliga institutionen hetter det då. Hans situation kritisk. Förövaren på fri fot.

I morse fick vi studenter officiell information och det var skönt att få höra vad som egentligen hände, hur saker och ting hanteras och vilket stöd som finns att tillgå. Måste här bara få säga att kårordföranden, rektor, säkerhetssamordnare och chef på sam gjorde ett väldigt professionellt jobb tyckte jag. Skönt att känna att öppenheten gentemot studenter finns och att det finns krisgrupper att tillgå och höjd säkerhet på plats.
Namn nämdes inga. Lärarens tillstånd var fortfarande väldigt kritiskt och vi hoppas alla att han överlever. Han blev alltså knivskuren i halsen. Motiv eller exakt handlingsförlopp känner ingen till i nuläget.
Jag fick dock lite senare reda på vem läraren är.

Måste vara jobbigt för hans familj, hans kollegor och de studenter som har haft honom mycket... Hoppas verkligen att hans läge stabiliserar sig. Så otäckt att nåt sånt kan hända på vårt campus.

Vi studenter måste fördöma våldet och aktivt jobba för ett säkert campus. Det är varken kåren eller skolledningens egna ansvar, vi alla måste göra vårt för att vi ska kunna ha ett öppet, säkert och levande campus!
Vi måste sträva efter ett öppet samhälle, annars kommer vi till slut låsa ute oss själva ur våra egna liv!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback