Britt G. Hallqvist

Britt Gerda /Genial Hallqvist är om inte Sveriges bästa så i alla fall en av Sveriges bästa författare genom tiderna. Hennes diktsamling Gräset skrattar har följt mig genom hela livet. Jag tror jag fick den när jag var fyra. Det finns kasettband med inspelningar där jag som liten fantasifull femåring läser Nickola och Pickola på klockren stockholmska. Utantill. Jag kunde många av dessa underbara dikter som på samma sätt som disneyfilmer har olika nivåer som berör olika människor på olika sätt utantill. Många har jag tappat på vägen.
I vågor har jag uppskattat olika dikter.
Jag vill bara berätta vad som står på baksidan av boken med ett underbart omslag av Eva Eriksson som föreställer skrattande grässtrån:

Slå på trumman - öppna
diktens portar

Här kommet GRÄSET SKRATTAR, en antologi med ett härligt stort urval av Britt G. Hallqvists märkvärdigt självlysande texter.
Barnamsor, visor, dikter - egna och översatta - och ljus psalmpoesi. Margareta Schildt har gjort urvalet och 18 av våra främsta barnboksillustratörer ackompanjerar dikterna med färgsprakande bilder.
  GRÄSET SKRATTAR är fylld av klingande barndomspoesi som väcker alla sorters känslor, från ljuvt vemod till glada skratt. Den är sprudlande lekfull och djupt allvarlig och ger en förnämlig bild av ett genialt författarskap.

Britt översatte mycket storartad litteratur, Goethes Faust I och II, Shakespears Hamlet, många operor. Hon skrev lyriska verk för både barn och vuxna och både skrev och översatte många psalmer. I 1987 utgåva av svenska psalmboken var 88 av psalmerna antingen skrivna eller översatta av Britt G. Hallqvist.

Jag tycker hon verkar vara en otroligt fascinerande kvinna. En sann konstnär som beskrev sin kristna tro med Marie Noëls ord:

"Vad jag är glad att Gud inte är ett helgon! Om ett helgon hade skapat världen skulle han ha skapat duvan.
Han skulle inte ha skapat ormen. ---
Han skulle inte ha vågat skapa kärleken.
Han skulle inte ha vågat skapa våren, som oroar allt kött.
Och alla blommor skulle ha varit vita.
Gud vare lovad! Gud är inget helgon.--
Likväl är du ett helgon, o min Gud.---
Men du är på samma gång Skaparen, som befruktar konstnären.---
Det är din storhet som gör mig lugn och bevarar mig från att bäva när helgonen oroar mig genom att vilja tvinga alla vägar samman i deras enda väg.
Frukta inte. Var fullkomlig efter din förmåga.---
Alla fulllkomligheter finns hos Gud: deras, din.
Gå uppåt på din egen väg, gå uppåt!"

Några av hennes dikter finns redan under poesi, fler kommre helt säkert att dyka upp iom att det är en så central aspekt i mitt liv och tar så pass mycket plats in mitt inre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback