Ja, vad ska jag skriva om idag då...

Snöflingorna dansar utanför mitt fönster. Det börjar skymma och eftersom det snöar blir det ännu mörkare. Känns som att klockan vore nånstans runt sju kanske till och med åtta, men hon är bara tjugo över tre... Usch...
Men det är mysigt med snö!
Imorse när jag cyklade till skolan insåg jag bittert att det var halt på asfalten då jag låg med cykeln över mig efter en rejäl vurpa i kurvan från parkeringen till biblioteket. Inte så mysigt, men både cykeln och jag klarade oss med endast någon enstaka bula (trodde knät skulle gå sönder, men nu känner jag inget alls längre)...
När jag sen satt på föreläsningen (det är roligt att kalla det föreläsning när man bara är 7 stycken i den för en gångs skull fullständigt närvarande klassen) så började det snöa ute. Inte sån snö som det har varit hittills, blöt och blaskig novembersnö, utan riktig snö som faller långsamt och mjukt med stora vackra flingor. Det var fint och jag var glad att jag satt så jag kunde titta på snön och slapp titta på väggen...
Föreläsningen handlade om vetenskap, kunskap, subjekt och makt. Spännande trots att det var metod och fruktansvärt inveckalt. HBD är duktig! Lite flummig ibland, men väldigt duktigt.
Sen fick vi berätta om vad vi ska skriva b-uppsatsen om och fick en del respons på det. Framförallt vad gällde teori och metod.
Köpte kompendiet, skrev ut några papper och gick sen och la 800 kronor på kurslitteratur. Det känns alltid bra... Men men, det är böcker som handlar om venskaplig metod och hur man skriver. Kände att man nog kan ha användning av dem framöver också, då kan det ju vara värt det... Det blir lättare att klara kursen också när man har litteraturen...

Nu har jag tvättat och ätit kycklingsoppa och ska ta mig an naturkunskapen, älsklingen har lovat att komma och hjälpa mig sen. Höll på att få en hjärtinfarkt förut när han kom och knackade på fönstret...
Måste bevisa för min nk-lärare att jag kan så att jag får komplettera det jag missat och avsluta kursen... Vore så jobbigt annars.

Här föresten recept på en god soppa jag hittade på häromdagen:
-morot
-purjolök
-gullök
-vitlök
-vitkål
-tomatpuré
-grönsaksbuljong
-lagerblad
-kryddpeppar
-koriander

Koka upp vatten och buljongtärning, lägg i lagerblad och kryddpeppar.
Skala och hacka löken grovt, skär moroten i skivor, strimla purjolöken och vitkålen och finhacka eller pressa vitlöken. Lägg i grönsakerna så fort buljongen har kokat upp. Låt sjuda tills grönsakerna är lite mjuka (inte sönderkokta). Smaka av med koriander och tomatpuré.

Jag minns inte mängderna, men det är ju lite smaksak, det finns en massa andra goda grönsaker man kan ha i också. Om man vill kan man göra storkok och göra matlådor. En enkel, nyttig och god soppa. Koriander är afrodiserande, vitlök och lök och peppar har antiinflammatorisk verkan och morot, purjo och vitkål innehåller en massa nyttiga vitaminer.

Billig, bra, nyttig och god!

NU: te och lite fil med russin eller äppelmos och NkB.


Kommentarer
Postat av: Calle

Här är ett annat recept. Smörad potatis:

-Ta en potatis
-Smöra den


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback