Det är inte ditt fel!!!

Hela mitt långa upprörda välformulerade inlägg om Cynthia Cockburns föreläsning som jag just var på om våldtäkt i krig försvann...
Jag orkar inte skriva om det just nu för det är så sjukt, så ofattbart, så hemskt.

Som ett litet smakprov på grymheten i det hela kan jag säga så här:

År 1971 våldtogs och dödades 200 000 kvinnor i Bangladesh i kriget där. Tvåhundratusen är nästan lika många som det finns invånare i Örebro!!! Tänk på det, känn på siffran...

Över hälften av alla kvinnor i amerikanska armén uppger att det har blivit sexuellt trakasserade av sina kollegor.
30% har blivit våldtagna av sina manliga kollegor! 30%!!! Fatta hur sexualiserad militären är då!!!

Sätten hur kvinnor våldtas i krig är många och fantasin går så långt som till att spränga kvinnor genom att pumpa in gas i deras vagina... Dessutom får de ofta fingrar, armar, ben, bröstvårtor, hela brösten eller klitoris respektive blygdläppar avskurna. Gravida kvinnor förlorar sina foster genom att de skärs ut ur dem eller fostret dör pga slag mot magen eller penetrering av olika föremål.

Männen som gör det här är inte som många av det som våldtar i "time of peace" psykiskt sjuka, de är vanliga killar som får vapen och skickas iväg för att döda, tortera, stympa och försvara nationen...

Våldtäkt överlag är ett system. Det ät inte en enstaka handling som skadar en person, det är ett system som håller män överordnade kvinnor och som alla kvinnor är utsatta för. Även du och jag som aldrig varit med om en reell våldtäkt, är offer för sexuellt våld och våldtäkt, för hotet om våldtäkt är alltid närvarande. Alltid! Det är inte ditt fel att du inte vågar gå hem själv från krogen, det är patriarkatet. Det är sant att inte alla män våldtar, det är egentligen väldigt väldigt få män som våldtar, men alla män tjänar på att vi kvinnor har hotet om våldtäkt över oss för då behåller de sin överordnade position.

Sorry, killar. Men det är tyvärr så det är. Vill ni inte att det ska vara så, så får ni aktivt kämpa för att ändra samhället!

Vägra tystnad! Säg ifrån om du utsätts för sexualiserat våld (även trakasserier)! Låt ingen någonsinn tysta ner dig! Låt istället hela världen få veta! Berätta! Det är inte ditt fel!!!

DET ÄR ALDRIG NÅGONSINN DITT FEL! även om skulden väldigt gärna läggs på offret...

mer om våldtäkt och makt och krig och konstruktion av manlighet i militära sammanhang följer, för jag kommer inte kunna släppa det, det måste synliggöras!!!


Kommentarer
Postat av: Malin

Jag ser fram emot fortsättningen! (Trots att jag är rädd att det inte blir någon rolig läsning...)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback