Isabel Allende

Såg just en intervju med Isabel Allende. Jag vet att det är dåligt att titta på tv när det är jättefint höstväder ute. Men det här var värt det! Kvinnan som inspirerat mig med hennes böcker, som inspirerat till mitt bloggnamn (Ebba Luna -> Eva Luna), som nu i all evighet kommer hänga kvar över mig med det hon sa nu i intervjun. Hon verkar vara en sån där kvinna som så gärna vill vara mer mystisk och bunden till övernaturlighet än hon anser sig vara men som egentligen är så otroligt vis och vacker i själen. Hon förlorade sin dotter, och berättade en del om hur nära hon känner att död och födsel ligger varandra. Så fort man föds börjar man långsamt dö. Det är så sant och så skrämmande om man inte tror att där kanske finns något efter döden.

Det som berörde mig mest var det hon sa om sårbarhet. Hennes senaste bok är väldigt självbiografisk, och hon får ofta höra av folk att hon ju gör sig jättesårbar om hon lämnar ut sig så. Men hon säger att:

"You get vulnerable by hiding your secrets, not by showing your truths."

Väldigt tänkvärt om inte annat.

Förövrigt läser jag Tanja Blixens (som skrev under Isak Dinesen) Anecdotes Of Destiny. De kan jag rekommendera alla som gillar berättelser med filosofiska visheter som underliggande moral. Även de som behöver få lite fart på fantasin är på rätt spår med henne.

Nu blir det promenad i höstsolen sen tåg till Göteborg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback