Tänd ett ljus

Vänskap. Ett av de stora orden i livet. Tillit, förtroende, kärlek, acceptans. Alla bor i vänskapen. Jag har en handfull vänner. Fördelade över hela europa. Men de finns där. I min närhet finns inga vänner. De jag trodde var vänner har visat sig inte bry sig, inte vara tillförlitliga, inte förstå. Jag saknar mina vänner. Jag sitter ofta ensam och längtar tillbaka till mina vänner. Men jag vet att var och en av dem har gått vidare. Såklart. Det har ju jag också gjort. I år firar jag jul utan min familj. Det gör också ont. Det känns ensamt. Jag bakar lussebullar och pepparkakor, griljerar skinkan, klär granen, lagar Janssons frestelse och värmer glögg. Till två. Och visst är vi två och visst är det fint att fira jul med den man älskar, men det är läskigt. Han ser fram emot det. Ser fram emot att slippa stressa från en familjemiddag till nästa och låtsas som att alla trivs och tycker om varandra. Men i min familj har det alltid varit annorlunda. När vi har firat jul har det alltid varit kärleksfullt, vackert, trevligt,glatt, varmt, hjärtligt. Vägen dit har ibland varit jäktig, men till slut, har vi alltid haft en jul som doftat gran och vörtbröd och hyacint och glögg. Där ingen varit berusad, sällan någon grälat. Jag älskar min familj och mitt hjärta blöder för att saker och ting förändras. För att jag blir vuxen och försöker skapa min egen jul. Men egentligen vill jag inte ha någon egen jul. Egentligen vill jag att allt ska vara som det alltid varit. Jag vill ställa ut gröt till tomten, jag vill ha en gran full med fult pynt som min bror eller jag gjort själva för 20 år sen. Vår jul kommer att bli fin ändå. Men just nu känns det tomt. När alla andra åker hem utom jag, för att jag skulle resa längre än jag skulle kunna vara hemma. Jag kan ge min sambo sin första fina jul. Det blir bra.

Kommentarer
Postat av: Lina

Känner delvis igen mig i det du säger. För mig blir det första julen någonsin utan min familj som jag ändå knappt kan träffa. Det känns så tomt och trist! Ska fira med PP och hans familj istället eftersom jag måste jobba över julhelgen. Visst blir det nog fint för oss med, och de är såklart glada att vi ska fira jul ihop. För mig blir det dock en liten sur smak av avund över att PP som har sin familj så nära får ha det kvar medan jag inte ens får träffa min över jul. Som du säger, det blir nog en fin jul trots allt ...men...

Skickar varma julkramar från ett vitt Örebro med förståelse för din saknad och med en önskan om en fin jul trots detta för dig och din sambo! God jul Ebba!

Svar: God jul till dig med Lina!Jag förstår helt och hållet vad du menar... Min julafton var fin, hoppas det var och är och blir bra för er med! Och härligt att du och PP håller ihop!
Stora kramar
Ebba Luna

2012-12-22 @ 11:42:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback